fbpx

16 tips die je helpen met afvallen

2015 gaat van start en iedereen zit, zoals ieder jaar, vol goede voornemens.
Een van die goede voornemens is voor vele afvallen. Maar hoe doe je dat?

Hieronder vind je handige tips die je gaan helpen om je gezonde voornemens te laten slagen.
Probeer iedere week 1 of 2 tips eruit te pikken. Of kies er een aantal uit op het moment dat je niet meer gefocust bent en je wel wat hulp kunt gebruiken. Voor je het weet leef je volgens deze regels en vliegen de kilo’s eraf! Heel veel succes met je gezonde levensstijl in 2015!

1. Een duidelijk en meetbaar doel:
Haal voldoening uit korte termijn doelstellingen om gemotiveerd te blijven.

2. Drink voldoende water:
Spieren bestaan voor 70% uit water en je hersenen voor 80%.
Je begrijpt hoe slecht je functioneert zonder voldoende vocht tot je te nemen. Daarnaast zijn je nieren en lever ook afhankelijk van een optimale wateropname. De lever is zeer belangrijk als het gaat om vetverbranding, dus zorg dat je voldoende water drinkt! Probeer 2,5 tot 3 liter water per dag te drinken.

3. Maak tijd:
Iedereen heeft tegenwoordig tijd tekort. Zorg dat je afvaldoelen prioriteit krijgen. Regelmaat in trainingen is nodig om resultaat te boeken.

4. Eet met het doel; afvallen…honger jezelf niet uit.
Een crashdieet helpt je alleen om tijdelijk de cijfers op de weegschaal te veranderen. Wil je lichaamsvet verbranden en een beachbody om trots op te zijn?? Eet gezond en voldoende zodat je energie hebt tijdens, en sneller hersteld na, je workout!

5. Train hard:
Als ik in door de sportschool loop zie ik vaak mensen die veel minder hard trainen dan waar ze werkelijk toe instaat zijn. Als je nog nooit een zwaar trainingsprogramma hebt afgewerkt, huur dan iemand in die je hierbij helpt. Hier leer je niet alleen heel veel van, maar je zal betere resultaten behalen!

6. Maak eiwitten prioriteit #1 in je dieet:
Ook als je wilt afvallen is het van groot belang om je zuur verdiende spieren te behouden en te laten groeien. Zorg dus dat je bewust bezig bent met je eiwit inname!

7. Houd je progressie bij:
Als je niet bijhoudt hoe je ervoor staat, weet je nooit of je workouts nut hebben. Zorg dat je je minimaal 1x per maand test/meet om te zien of je progressie hebt geboekt. Aan de hand daarvan pas je je trainingsprogramma aan.

8. Neem nooit genoegen met gemiddelden, maar onthoudt waar je vandaan komt:
Mensen hebben vaak de neiging om tevreden te zijn met het resultaat wat ze geboekt hebben. Die vorm van verzadigdheid is gevaarlijk omdat het vaak lijdt tot terugval. Zorg dat je jezelf altijd doelen stelt en jezelf probeert te verbeteren. Op die manier blijf je scherp en gemotiveerd!

9. Train samen met mensen die fitter zijn dan jij:
Een les die ik jaren geleden al geleerd heb. Trainen met mensen die in betere conditie zijn dan jijzelf. Naast dat je een hoop van ze kan leren zullen ze je motiveren om harder te trainen!

10. Eet niet over langere tijd minder minder koolhydraten:
Het resulteert niet alleen in weinig energie, maar het breekt ook je spierweefsel af! Het eten van koolhydraten is niet alleen weggelegd voor dunne/slanke mensen. Je moet alleen weten wanneer en hoeveel je ervan mag hebben!

11. Train niet op een lege maag:
Als je vroeg in de ochtend traint, zorg dan dat je minimaal 10 gram essentiƫle aminozuren tot je neemt. Dit zorgt ervoor dat je geen spierweefsel verbrand. Het verbranden van spierweefsel zorgt ervoor dat het afvalproces vertraging oploopt!

12. Eet je koolhydraten zoveel mogelijk rond je workouts:
Dit is de meest effectieve manier om spierweefsel op te bouwen.
Eet vooraf en vooral na je workout koolhydraten. De rest van de dag eet je je eiwitten, groenten en goede vetten.

13. Krachttraining komt altijd boven cardio training.
Nog steeds zijn er teveel mensen die denken dat eindeloze hardloopsessies en andere cardioworkouts ervoor zorgen dat ze veel en snel afvallen…
Door krachttraining zal dit vele malen sneller gebeuren en er ontstaan ook nog eens strakke rondingen op de juiste plekken!

14. Leer gewichtheffen.
Veel zien de voordelen van gewichtheffen maar hebben een slechte techniek. Trainen met losse gewichten kan je enorm helpen mits je de oefeningen correct uitvoert. Zet je ego aan de kant en huur een trainer in om je de technieken aan te leren.

15. Doe wat je leuk vind.
Trainen kan op zoveel verschillende manieren. Begin niet aan een trainingsprogramma waar je vanaf het begin al tegenop ziet. Het zal je nooit de resultaten geven die je ervan verwacht. Zorg dat je plezier hebt tijdens trainingen zodat je alles geeft en een programma langer volhoudt.

16. Train voor jezelf, niet voor anderen.
Volg geen trainingsprogramma om indruk te maken op andere mensen. Je zult pas echt slagen op het moment dat je het voor jezelf doet en je persoonlijke doelen najaagt!

Als je deze tips nuttig vind maar zelfstandig trainen geen optie vind, neem dan contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.
We bieden meerdere trainingsprogramma’s aan voor ieder niveau!