fbpx

Is krachttraining voor vrouwen?

Door krachttraining strak de zomer in!

Als trainer praat ik veel met vrouwen over de beste trainingsvormen om er goed uit te zien. Ondanks dat er veel gezondheidsvoordelen te behalen zijn voor vrouwen wanneer zij aan krachttraining doen, het opmerkelijk is dat zo weinig vrouwen hiervan op de hoogte zijn. Er bestaan blijkbaar nog steeds vooroordelen dat krachttraining bij vrouwen je er mannelijk uit laat zien.

Een veel voorkomend excuus van vrouwen om niet aan krachttraining te doen is het krijgen van té grote spieren!

Bang om eruit te zien als Arnold Schwarzenegger hoef je als vrouw niet te zijn. Vrouwen bezitten gemiddeld maar 10% testosteron van wat mannen bezitten. Het trainen met zware gewichten maakt je dus nog geen bodybuildster. Het zorgt er juist voor dat je strakker in je vel komt te zitten. Doe je alleen maar cardio training dan zal je huid slap gaan hangen naarmate je afvalt. Krachttraining gebruik je body te shapen en cardio is een tool om daarnaast vet te verbranden en je ‘conditie’ te verbeteren.

 

weight-lifting-women

 

Welke vrouw wil nu niet mooie strakke armen, een platte buik en ronde billen!?

Kijk de eerst volgende keer dat je in de sportschool bent eens om je heen. Waar trainen de meiden met de strakste en mooist gevormde lichamen? Is dit op de cardio apparaten of in het krachthonk?

Nog steeds zijn er vrouwen die alleen maar op cardio apparaten staan, dagelijks hardlopen en uren op een spinning fiets zitten. Sommige vinden deze trainingsvorm heerlijk om te doen en zij moeten hier ook zeker mee doorgaan. Je kunt ook zeker gewicht verliezen door uren hard te lopen. Echter, voer je cardio oefeningen uit met het achterliggende idee er een mooi en gevormd lichaam van te krijgen dan moet ik je teleurstellen. Gelukkig zie ik op onze trainingen steeds meer hardlopers verschijnen die beseffen hoe belangrijk het is om naast hun cardio workouts ook hun spieren te trainen!

Dat het grootste gedeelte van de vrouwen nog steeds niet aan krachttraining doet, is waarschijnlijk te wijten aan een gebrek aan kennis op dit gebied en wellicht aan een een gebrek aan zelfvertrouwen. Met de juiste kennis en techniek van front squats, deadlifts, pull ups en de hipstrust komt ook het zelfvertrouwen om vaker kracht oefeningen te doen. Geef het 2 maanden de kans en voel zelf het verschil tussen cardio en krachttraining.

Ben jij klaar voor de volgende stap en wil je starten met krachttraining? Hieronder een paar belangrijke regels om resultaat te blijven boeken! Houdt ook de website en Facebook in de gaten voor een leuke BodyBouw actie speciaal voor vrouwen!

3 regels voor krachttraining

#1 Krachttraining moet ZWAAR zijnBodyBouw strong
Om je spieren te laten groeien maak je tussen de 8-12 herhalingen per set. De laatste paar herhalingen moeten echt uit je tenen komen zodat er verzuring optreedt. Als je na 12 herhalingen het gevoel hebt dat je nog wat over hebt, kun je het gewicht opvoeren.

#2 Consistentie is de sleutel
Probeer minimaal 2x per week aan krachttraining te doen! Na de eerste paar trainingen voel en zie jij zelf gelijk resultaat. Je voelt dat je goed bezig bent en nu is het zaak om vol te houden! Zorg voor een goed trainingsplan (en het liefst onder begeleiding van een ervaren trainer) waarin je lichaam zich progressief aanpast. Ook al zijn je trainingen nog zo zwaar…Je hebt er niets aan als er teveel rust tussen je trainingssessies zit.

#3 Progressieve overload
Je lichaam is slim en zal zich aanpassen aan zware training. Na een paar weken is je lichaam dus gewend aan het gewicht waarmee je traint. Tijd om het zwaarder te maken en je lichaam te laten schrikken! Je lichaam vindt die zware belasting helemaal niet fijn en zal zich aan gaan passen door haar spieren sterker te maken. Het niet of veel te laat het gewicht opvoeren is een van de belangrijkste reden waarom mensen hun trainingsdoelen niet bereiken!

Jouw weg naar een beach body om trots op te zijn:

Stap 1. Voeding
Niet helemaal tevreden met je lichaam? Check wat je eet! Het inzichtelijk maken van je eetpatroon en het aantal calorieën die je binnenkrijgt, kunnen leiden tot grote gezondheidswinst. Je moet meer energie verbruiken dan er binnen komt. Dit noemen we een negatieve energiebalans.
Als je niet weet hoeveel calorieën je binnenkrijgt, zal je hier de grootste winst gaan behalen! Krijg inzicht in hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten je eet. Focus je er vooral op meer eiwitten en minder koolhydraten. Dit is de eerste stap om een negatieve energiebalans te creëren.

Stap 2. Krachttraining
Van krachttraining krijg je mooi gevormde rondingen. Hoe groter je spieren, hoe meer energie je nodig hebt om ze te laten functioneren. Let hierbij wel op dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt zodat spieren kunnen blijven groeien en je vet verbrandt.

Stap 3. Cardiotraining
Cardioworkouts zijn een tool om je te helpen met die negatieve energiebalans. Je verbrandt wat extra calorieën en voelt je fit. Uiteindelijk is de grote slag is al gewonnen met voeding en krachttraining.