fbpx

Suiker verslavend?

Veel mensen komen bij BodyBouw met vragen over voeding.
Om op een simpele manier te pijlen hoe ze ervoor staan qua voeding, stel ik ze deze vraag:

‘Welke gedachte gaat er door jouw hoofd na een pittige workout?’

a) BAMMM DAT ZIT EROP! Nu mag ik eindelijk weer lekker eten…Chocola, snoep, koek…
b) YEAH I ROCK! Zo snel mogelijk tekorten aan te vullen en gezonde voeding eten om optimaal te herstellen!

Behoor je tot de b-groep? Super! Eet op je trainingsdagen wat meer koolhydraten en de rest van de week vooral veel eiwitten en groenten.
Behoor je tot de a-groep? Wel eens nagedacht over hoeveel suiker je dagelijks naar binnen werkt? No problem! Afkicken van een suiker verslaving is een stuk makkelijker dan afkicken van bijvoorbeeld alcohol, heroïne of nicotine.

Wat doen geraffineerde suikers met onze hersenen?
Een korte uitleg:
Bij het eten van suiker komt het heerlijke stofje dopamine vrij. Dit stofje speelt een grote rol bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn.
‘Lekkahhh’ zou je denken!? Dat is het ook zeker! Het probleem is dat het eten van producten waar geen suikers in zitten, al snel als saai en smakeloos worden ervaren. Bij producten die voornamelijk uit suikers bestaan, blijft het lichaam dopamine aanmaken. De dopamine-boost bij een peuk of spuitje heroïne is uiteraard vele mate groter. Je beloningssysteem vond die vloedgolf aan dopamine heerlijk en wil meer! Gefeliciteerd, je bent een verslaving rijker. Suiker is uiteraard minder agressief, maar suiker is een sluipmoordenaar. Voor je het weet drink je bakjes suiker met een scheutje koffie/thee!

Hieronder (met plaatjes) uitgelegd wat suiker met je doet.

Suiker verslavend?
JA! suiker is wel degelijk verslavend!
Wil je afkicken van je verslaving, dan kan dat met behulp van BodyBouw. De eerste paar weken kan het lastig zijn om te minderen met suiker.
No problem! Wij slepen je er doorheen met een paar simpele tips:

  • Wat je niet in huis hebt, kan je ook niet opeten! Doe geen bootschappen als je honger hebt! Honger = trek = snack = suiker
  • Suiker is te vinden onder vele namen. Check de etiketten dus niet alleen op het woord suiker, maar ook op woorden als: dextrose, glucose-fructosestroop, fructose, fructosestroop, glucosestroop, siroop, melasse, etc.
  • Je suikerverslaving heeft meestal te maken met tussendoortjes en frisdranken. Bereid je dus goed voor met water en gezonde snacks zodat je niet verleidt wordt door alle lekkere suikersnacks om je heen.
  • Koolhydraten zijn suikers. Er zijn enkelvoudige en meervoudige koolhydraten.
    – Enkelvoudige: Snoep, koek, gebak en fruit.
    Deze worden snel opgenomen en zeer snel afgebroken. Laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen, gevolgd door een diep dal. Dit dal noemen we een suiker dip en geeft je lichaam kort na inname een moe, slap en hongerig gevoel. Fruitsuikers (fructose) laat de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen en bevatten veel vezels en vitamine.
    – Meervoudige: Zoete aardappel, verse groenten, volkorenbrood, havermout.
    Het kost het lichaam meer tijd om deze koolhydraten te verteren. Er komt over een langere periode steeds maar een beetje glucose vrij. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel maar een klein beetje en heb je geen hoge pieken en diepe dalen. Dus langer een vol gevoel!

 

Wil je meer tips over voeding?
In ons Online Coaching programma geven we op maat gemaakt voedingsadvies.