fbpx

Verantwoord tussendoortje ‘Choco haverrepen’

BodyBouw choco haverrepen

Choco haverrepen

By Tamara

Ben je op zoek naar een lekker en verantwoord tussendoortje met een ‘stevige bite’? Neem dan deze haverreep! De reep bestaat uit goede voedingsstoffen en zorgt er zeker voor dat je er weer tegenaan kunt tot de lunch of avondeten. Dit krachtige tussendoortje voorkomt dat je tijdens een hoofdmaaltijd zoveel trek hebt dat je jezelf ‘overeet’. Deze haverrepen (volgens ‘Voedselzandloper’ recept) zijn eenvoudig te bereiden. Het recept is voor 8 stuks, dus je hebt er de hele week plezier van!

BodyBouw choco haverrepen


Ingrediënten en bereidingswijze

Voor 8 repen

  • 150 gram havermout
  • 50 gram pindakaas (zelfgemaakt of 100% natuurlijke pindakaas*)
  • 1 banaan
  • 1 ei
  • 50 gram hazelnoten
  • 60 gram zwarte chocola (minimaal 70% cacao)
  • scheutje olijfolie

Verwarm de oven voor op 180 graden. Mix de havermout met de banaan, het ei, een scheutje olijfolie en de pindakaas. Hak de noten grof en meng deze door de havermout. Neem een ovenschaal van 20 x 20 cm en leg hier een bakpapiertje in. Verdeel het mengsel over de schaal en druk het goed aan, zodat er een gelijkmatige plak ontstaat. Bak de haverrepen in ongeveer 30 minuten af. Laat ze afkoelen in de schaal. Smelt de chocola in een pannetje en laat deze vervolgens iets afkoelen. Smeer de chocola met een mes over de haverrepen en laat de repen uitharden. Snij de repen in 8 gelijke plakken en bewaar ze in de koelkast.

* Pindakaas kun je heel makkelijk zelf maken. Gebruik ongezouten pinda’s en een beetje kaneelpoeder en draai hiervan een gladde massa in een keukenmachine. Heb je geen keukenmachine? In een aantal supermarkten kun je tegenwoordig ook 100% natuurlijke pindakaas kopen. Deze pindakaas is van 100% pinda’s gemaakt. Let op: er kan na enige tijd een laagje olie in de pot ontstaan. Dit is een natuurlijk proces. Roer de pindakaas daarom voor gebruik om en bewaar hem na openen in de koelkast.

Healthy because…

Havermout is om tal van redenen erg gezond. In havermout komen bijzondere vezels voor: beta-glucanen. Het zijn oplosbare vezels, die in de darmen veel vocht opnemen. Hierdoor houdt het de maag lang ‘vol’. Havermout bevat langzame en complexe koolhydraten en dit zorgt voor een goede energielevering. De koolhydraten worden namelijk langzaam verteerd en geleidelijk opgenomen in het lichaam. Hierdoor zorgt het voor een langere periode aan energie. Dit kan veel profijt opleveren bij sporters die spiermassa willen kweken! Hazelnoten worden gezien als één van de gezondste noten. Ze bevatten veel vitamines en mineralen, onder andere vitamine E. Vitamine E is een hele sterke antioxidant, die een belangrijke rol kan spelen bij het tegengaan van hart- en vaatziekten. Cacao is gezond voor de hersenen en bevat stoffen die de bloedvaten gezond houden.

Laat het je smaken & geniet ervan!